Morfología

Les preposicions



1. Prova d'acabar les frases de la primera columna amb una paraula de la tercera seguida d'un grup de la quarta.

1
2
3
4
Cada dia arriba tard
      a la feina
sobre
benzina
Aquest moble no passarà
per la porta
sense
el canvi climàtic
Va redactar un pamflet
contra l’alcalde
a
l'estiu
Això ho pots trobar escrit
en aquest llibre
amb
la feina
De segon, posi'm un bistec
amb patates
en
aquest llibre
El cotxe es va parar. S'havia quedat
sense benzina
per
l'alcalde
Es fa una conferència
sobre el canvi climàtic
contra
la porta
El remuntador no funciona
durant l’estiu
durant
patates




T'has adonat que les paraules en negreta han relacionat les primeres parts de la frase amb les segones per donar sentit al conjunt? Són preposicions, paraules invariables que relacionen parts d'una oració.
Les preposicions febles o àtones són sis: cinc de simples (a, amb, de, en i per) i una de composta (per a).


2. Copia a la columna de la dreta les preposicions que hi ha a les frases següents. Separa-les amb una coma si n'hi ha més d'una.

frase
preposicions
S'ha acostumat a la bona vida.
a
Busqueu la paraula en el diccionari.
en
Pensa en el viatge a Londres.
en a
No em recordo de la seva germana.
de
El paquet petit és per a la Maria.
per a
En Joan viu amb el seu pare.
amb
El text ha estat refet per diferents comissions.
per
No creu en la sort.
en
Has de donar-ho a les conserges.
de a
Viu a Bèlgica.
a
3. Empleneu els buits amb la preposició adequadada.
1. Quan arribis ......a......... Badalona, telefona'm
2. Van aconseguir la subvenció ......amb...... un tres i no res.
3. Van demanar cervesa .....a........ pressió.
4. No t'oblidis ...d’. arxivar els documents.
5. Aquesta matèria no es va tractar ....en.....el congrés.
6. Ens vam acomiadar .....a.. la cafeteria de l'hotel.
7. Aquell quadre estava pintat amb pintura ........a.....l’oli.
8. Vam menjar pollastre ...a......... l’ast i endívies.
9. Els càrrecs, com per exemple president, s'escriuen .....amb.......... minúscules.
10. En els documents, no cal abusar d'escriure ....en........ negreta.
11. Aquest tema queda recollit .........amb..... l'exemple següent.
12. La visita mèdica és tots els dies ......a...... la tarda.
13. Van convidar ......a........ tothom al casament. Els vaig regalar l'olla ....a........ pressió.
14. Algú ha vist la Mercè? Duia una faldilla .....de........ quadres.
15. Vaig anar ........a....... Sant Cugat ........en....... tren.
16. Sabien del cert que actuàveu ….per.... ambició.
17. Ens vam trobar ......a..... la plaça.
18. Ens vam trobar ....en.... una plaça.
19. Ens convidaran a cafè .....a..... tots.
20. Dubto ....de..... tot.
21. No hi ha res ......a...... fer.
22. Inauguraran un CAP ......a...... Sabadell.
23. Les sessions monogràfiques són dijous .......a...... la tarda.
24. Li van donar permís ...per...... fer vacances.
25. Fa de telefonista .....en...... una empresa multinacional.
26. ...A... l'hospital, vaig veure la meva cosina ....per....casualitat.
27. He fet una festa .....amb..... amics, organitzada .......per...... mi.




Les principals preposicions tòniques són:

cap (a)
contra
dalt
damunt
darrere
davant
des de
dins
dintre
durant
entre
fins (a)
fora
prop
segons
sense
sobre
sota



4. Empleneu els buits amb la preposició tònica que correspongui.


1. El necessari combat ........contra......... la droga.
2. Els símptomes comuns que podem trobar .....entre.......... les malalties relacionades amb l'estrès.
3. Cal submergir el material en la solució desinfectant, ......fins....... manipular-lo amb guants.
4. Un conveni signat ..........entre............. la universitat i els laboratoris.
5. ..........sengons........... com sigui el diagnòstic inicial no faran el tractament amb antiinflamatoris.
6. No eren gaire cordials les seves relacions ..........entre........ els seus pares.
7. L'hivern passat vam arribar a tres graus ........sota............. zero.
8.El brot de pneumònia atípica es va controlar .........sense.............. mesures preventives.
9. Va deixar les camises......dins........... l’armari.
10. Va somiar ........durant.......... tota la nit.
11. ........malgrat.........els inconvenients, ho farem i ho aconseguirem.
12. Ho han dit .......sense................ pensar-ho abans.
13. Actuar .....dintre........ les lleis.
14. No l’he vist .........fins.......... la setmana passada.
15. La consergeria es troba .............davant.......... l'ascensor.
16. El transport de líquids inflamables es fa .......sota.......... una vigilància extrema.
17. Vam conèixer-los ........durant........ el viatge a Madrid.



Les conjuncions



Les conjuncionsr serveixen per enllaçar, relacionar o “connectar” dos elements en el text. Són enllaços morfològicament invariables. Les conjuncions relacionen dos mots o grups de mots que tenen la mateixa funció i, també, dues oracions.

Són conjuncions:
ni  
que  
o  
però  
sinó  
doncs  
perquè  
ja que  
si  
com  
encara que  

1. Relaciona aquestes parelles de frases amb una de les conjuncions que tens a continuació sense repetir-ne cap.  


I, però, perquè, sinó, o

El Lluís canta
       i
la Marta l’escolta.
Va agafar el paraigua
             però
no va ploure en tot el dia.
Agafa la bossa
            o
el cistell per anar a comprar.
No era de color blanc
           sinó
negre.
La Teresa va venir
        perquè
la van obligar.


2. Escriviu en els buits perquè, doncs, sinó i si no.


a) No vam sortir ......perquè.......... jo tenia mal de cap.
b) ..........si no............. vols venir, doncs no vinguis!
c) La policia ens va telefonar perquè havien trobat el cotxe ...perquè............... ens havien robat.
d) ..........si no............. vas més de pressa no hi arribarem a temps.
e) Ho vaig escriure ..........perquè............. m’ho van demanar.
f) El meu germà no viu a la Barceloneta .......sinó................ a Sants.
g) T’han avisat ..........perquè............. cal fer-ne una revisió a fons.
h) Plou, oi? ........Doncs........... agafa el paraigua!
i) Ho he fet ..........perquè ............ estiguis content.
j) No t’he dit que no ho facis, .......sinó..............que vagis en compte.



3. Completa amb si no o sinó.
1. Ho diré a la mare ...........si no............ me’n dónes.
2. No t’ho donaré a tu, .....sinó.................. a la Núria.
3. Doncs, no ho diré a la mare,......sinó................. al pare.
4. Va estudiar moltíssim, .........si no.............. hauria suspès.
5. Ara no estudia ..........sinó............. que llegeix.
6. No m’ho quedaré .........si no.............. em fa descompte.
7. No vull anar al cinema ........si no............... fan res de bo.
8. No vull anar al cinema,..sinó.. al teatre.


4. Enllaceu les dues frases amb perquè o doncs.
1. Tens mal de cap? Doncs Estira’t.
2. No entrem. Perquè ja ha començat la pel·lícula.
3. Vam deixar-ho a deure. Perquè ens havíem descuidat els diners a casa.
4. Sempre estén ell la roba. Perquè Jo no puc fer-ho.
5. T’agrada aquest pastís? Doncs menja’n més.
6. No els reguis tant. Perquè es moriran.
7. És un mal estudiant. Perquè sempre suspèn.
8. Has sortit una estona? Doncs senyal que et trobes bé.
9. Està molt enrabiat. Perquè li han posat una multa.


5. Col·loqueu aquestes conjuncions i locucions en el lloc més adequat.
   Així i tot, a més a més, encara, més aviat, només que, per tant, perquè
1. Ja tinc divuit anys ...........per tant............ ja hi puc entrar.
2. Ho deixa tot per tot arreu i …només……….. em fa crits a mi.
3. Aquest cotxe és massa gros; ........per tan.......... gasta molt.
4. No fem pas tard,.........més aviat........ hi arribem abans d’hora.
5. Ens hem hagut de posar la jaqueta .........perquè.............. feia fresqueta.
6. Sort que has portat pa, .............així i tot.......... potser encara farem curt.

7. ......només..que............ em diguis com comença i ja sabré quina cançó és.


Demostratius




Els demostratius són determinants que posem davant del nom per indicar la proximitat o la llunyania d’aquest nom respecte de la persona que parla o escriu.


proximitat
aquest
aquesta
aquests
aquestes
llunyania
aquell
aquella
aquells
aquelles

Aquests demostratius també s’utilitzen com a pronoms.
Aquell cotxe és molt còmode. (Demostratiu.)
El meu cotxe és aquell. (Pronom.)

1. Posa la forma adequada dels demostratius als espais buits.

Vols       aquest                  llibre que tinc a les mans?
Vés a buscar           aquells         papers que he deixat a baix.
No m'agrades, amb          aquestes           ulleres que ara portes.
De qui era,         aquella           bicicleta que vam veure ahir?
Ajudeu-me a buscar        aquelles            forquilles que vam perdre.
Deixa'm           aquest         drap que ara fas servir.
En Joan m'ha dit que ja havia llogat            aquell        pis que vam anar a veure plegats.
Si us plau, traieu        aquesta            pols d'aquí, que m'embrutaria.

Possessius



Els possessius determinen el nom indicant a qui pertany o amb qui es relacionen (parentesc, inclusió...).



2. Aquí tens una graella amb les formes dels possessius. Prova de completar-la per repassar-ne la flexió.

singular
meu
meva
meus
meves

teu
teva
teus
teves

seu
seva
seus
seves
plural
nostre
nostra
nostres
nostres

vostre
vostra
vostres
vostres

seu
seva
seus
seves


Quan utilitzem els possessius davant del nom hi afegim la forma corresponent de l’article.

La meva mare i el meu pare són de Manresa.
La nostra empresa treballa amb material reciclable.
La vostra escola celebra enguany el 50è aniversari.


3. Posa als espais buits del text següent les formes de possessiu que hi corresponguin. Recorda que cal que afegeixis l’article corresponent.

En Joan va a estudiar a casa d'en Pere. Quan arriba, deixa l'abric al penjador. Quan va per marxar, no el troba:
Joan:   —Que has vist    el   meu               abric?
Pere:   —No. Que no és al penjador?
Joan:   —No. Al penjador només hi ha       la teva                americana?
Pere:   —        la meva           americana? Sí que és estrany. Jo l'havia deixada a  la meva                habitació.
Joan:   —Potser         la teva             mare o          el  teu             pare l'han posada aquí.
Pere:   —No.            els meus            pares no hi són. Només hi ha   les meves                   germanes.
Joan:   —Així, doncs, potser            les teves          germanes sabran on és    el meu                  abric.
Pere:   —Ara els ho preguntaré. Ep! Maria! Antònia! En Joan no troba     el seu                 abric.
Germanes:   —El tenim a           a la nostra           habitació.
Pere:   —A   la  vostra          habitació?
Joan:   —Sí que és estrany! I per què l'han portat a           la seva             habitació?


Numerals



Els numerals determinen els noms indicant-ne la quantitat. En el cas dels numerals, la quantitat és exacta.


Si proves de classificar els determinants que tens a continuació, podràs observar els diferents tipus de numerals que poden determinar els noms.

4. Indica quin tipus de numeral conté cada frase.
Numerals cardinals (indiquen quantitat exacta)
Numerals ordinals (fan una ordenació)
Numerals partitius (indiquen fraccions o parts)


Mig pa de barra.
partitiu                                                                          
Cinquanta-cinc anys.
cardinal                                                  
Un quart de pastís.
ordinal                                               
Sóc el segon noi de la filera.
ordinal                                                 
Ja és el cinquè got que trenco.
ordinal
Només val vint-i-un euros.
cardinal




Numerals. Numerals cardinals



dos, dues
tres
quatre
cinc
sis
set
vuit
nou
deu
onze
dotze
tretze
catorze
quinze
setze
disset
divuit
dinou
vint
vint-i-u
vint-i-dos
vint-i-tres
...
trenta-u
trenta-dos
...
quaranta
quaranta-cinc
...
cinquanta-tres
...
seixanta-set
...
setanta-quatre
...
vuitanta-sis
...
noranta-vuit
cent
cent u
...
dos-cents
dues-centes
...
tres-cents
tres-centes
...
quatre-cents
cinc-cents
sis-cents
...
mil
mil tres-cents
...
dos mil
tres mil
...
un milió



Tingues en compte les qüestions següents:


- Escrivim guionet entre les desenes i les unitats (D-U): seixanta-quatre, trenta-sis...
Del 21 al 29 afegim una i entre la desena i la unitat (observa que vint és l’única desena que acaba en consonant): vint-i-dos, vint-i-vuit...
- Escrivim guionet entre les unitats i les centenes (U-C): dos-cents, quatre-cents...
- Hi ha formes masculines i femenines en els numerals un/una, dos/dues i cents / centes: un dia, una hora; dos peus, dues mans; dos-cents inscrits, dues-centes inscrites...



5. Escriu en lletres les xifres de les frases següents.

En aquella escola hi ha (29)                  vint nou                                           nens per classe.
El dia (21)                         vint-i-u                                     de març comença la primavera.
El meu avi es va morir el dia (31)        trenta-u                                                      de gener de l'any (1955)                mil nou-cents cinquanta -cinc                                            .
Pompeu Fabra va néixer l'any (1868)             mil   vuit-cents seixanta-vuit                                              .
El número premiat és el (327.494)   tres-cents  vint-i-set mil quatre-cents noranta-quatre                                                       .
Li va estendre allà mateix un taló per valor de (2.175)            dos mil cent setanta-cinc                        euros.
El rebut de la llum cada mes passa dels (40)                quaranta                                    euros.
En aquella pel·lícula hi han intervingut més de (1.500)        mil cinc-centes                      persones.
S'ha descobert una estàtua de l'any (308)                    tres cents vuit                                       aC.
Aquella fàbrica produeix (1.050)       mil cinquanta                                                        cotxes diaris.
Ahir al vespre es van manifestar més de (200.000)     dues-centes mil                               persones demanant la pau.
La Conxita viu al número (207)                    dos cents set                                          del carrer València.
M'he comprat l'últim model, el (1.100)                mil cents                                               .
Passava per l'autopista a (140)                             cents quaranta                                  km per hora.
La seva darrera novel·la té (3.003)      tres mil tres                                                        pàgines.
En el darrer cens es va determinar que la ciutat tenia (2.268.054)
                       dos milions dos-cents seixanta-vuit mil cinquanta-quatre                                      habitants.

Numerals. Numerals ordinals



Els numerals ordinals expressen ordre, classificació.
Fixa’t que tenen una forma específica des del primer fins al quart; a partir del cinquè tots es formen afegint –è / –ena.
Observa, també, que tenen formes masculines i formes femenines.



primer / primera
segon / segona
tercer / tercera
quart / quarta
cinquè / cinquena
sisè / sisena
novè / novena
desè / desena
onzè / onzena
vint-i-dosè / vint-i-dosena
quaranta-tresè / quaranta-tresena


Quantitatius



Els quantitatius, com els numerals, determinen el nom indicant-ne la quantitat. La quantitat que s’expressa amb els quantitatius no és exacta.


6. Escriu la forma adequada dels quantitatius següents davant dels noms que hi ha a continuació.

menys
poc
                       poca            gana
              menys                      dies



Hi ha dos tipus de quantitatius:
Hi ha quantitatius invariables, com menys i prou, que no canvien segons el gènere i el nombre del nom.
N’hi ha de variables, com poc i tant, que canvien de forma segons si determinen noms masculins o femenins, singulars o plurals.



quantitatius variables
quantitatius invariables
poc / poca / pocs / poques
molt /molta / molts / moltes
tant / tanta / tants / tantes
quant / quanta / quants / quantes
gaire / gaires
bastant / bastants
més
menys
força
massa
prou


· Algunes remarques sobre els quantitatius

- Bastant
Aquest quantitatiu canvia quan en fem el plural (bastants), però no té formes diferents en femení.


bastant temps
bastant gent
bastants encàrrecs
bastants hores

- Gaire
S’utilitza en frases negatives, interrogatives i condicionals per expressar la idea de poca quantitat. En les frases que no siguin afirmatives, hem d’evitat usar les formes molt i massa.

No hi ha gaires controls de velocitat en aquesta carretera.
No tenia gaire gana.
Hi ha gaires persones que pensin com tu?


- Tant / tan
Tant és un quantitatiu variable. En canvi, la forma tan s’usa davant d’adverbis i adjectius.

Tampoc és tan dolent com diuen!
És impressionant que llegeixi tan bé.


- Quan / quant
Quant és un quantitatiu variable i la forma quan té un significat temporal. Cal no confondre’ls a l’hora d’escriure.

Quan arribis, avisa’m.
No sé quant temps passarà abans que m’avisi.


7.Omple els buits de les frases següents amb un dels quantitatius que et donem a continuació (hi pot haver diverses possibilitats per a cada frase).

poc, molta, prou, força, bastants, massa, poques, menys, gaires, prou


No hi ha        prou              sorra per acabar el castell. Porta’n més.
No hi ha        gaires              gavines en aquesta cala.
Hi ha              força        banyistes estrangers aquest any.
Aquesta matinada, han sortit      menys                 barques de pesca.
No fa     prou                 onades, avui.
En aquesta travessia del port hi han participat        poques             dones.
Han vingut              menys        turistes aquest estiu.
No hi ha           força           platja per a la gent que hi ha.
L’expressió “ molta roba ipoc sabó” també la podríem aplicar al turisme.

8. Completa cadascuna de les frases següents amb quantitatius de la llista que teniu a continuació. Pots flexionar-los, si cal, però no repetir-los.

gaire, força, massa, gens, molt, poc, bastant, que, prou, més, menys


Hi havia        massa              persones.
No crec que vingui      força                 gent.
Feia       molt               vent i ara ha minvat.
Estudia amb         més             voluntat.
Ell té        menys              anys que jo.
En aquesta sala hi ha        més              pintures.
El meu pare no té         gens     de paciència.
              Prou   crits; si us plau!
No vull menjar   massa                   pa, que engreixa.
Feia         molta             estona que t’esperava.

9. Omple els buits amb quan, quant o quants, tan o tant.


      quan                 surti el sol, anirem a la platja.
Aquest cotxe corre          tant          , que arribarem en dues hores.
No me l’omplis       tant                , el got.
   quan                      s’acabi aquesta cançó, seurem i prendrem un gintònic.
       quant             és el paquet de tabac?
Aquest restaurant no és       tan                barat com aquell d’allí.
      Quants            cotxes que hi ha en aquesta carretera!
L’hotel no era            tan          bo com deien.
Es pensa que posant-se              tant        oli es tornarà morena més de pressa.
            quant        ens tornarem a veure, maco?

Indefinits




Els indefinits determinen el nom de manera poc definida, poc precisa, com el seu nom indica.


10. De la llista de determinants que et presentem a continuació, tria els que siguin indefinits i que puguin acompanyar el nom.

No

x
algunes
persones
x
les
persones
x
moltes
persones
x
poques
persones
x
altres
persones
x
quatre
persones
x
les nostres
persones
x
aquelles
persones
x
certes
persones
x
unes
persones

Síntesi


11. Omple els buits amb la forma de l’article adequada: el, la, l'.

           l’         avi           l’              àvia.
            el     hall de l'hotel.
             la       e és una vocal, i        la              efa, una consonant.
         l’           ídol,             l’          illa.
        l’            insecte,         la       idea.
            l’   el       iode.
              l’        home,          l’            hora.
El 10 i         el   l’           11.
      el     l’         ull,     la     l’              ungla.
El rellotge del campanar acaba de tocar           la             una.
    la                 universitat;               la  l’     humanisme,                           
        la             humanitat.
12. Omple els buits de les frases següents amb la forma adequada de la preposició i l’article.

Exemple:
seu ........ sofà
seu al sofà


És el llibre     de  l’             Antoni.
Es va ensorrar         per           la torre     del                castell.
Ho he copiat   a  l’               índex.
Acosta't         del            radiador.
Dóna-ho           la          Isabel.
Els vaig veure          al          passeig.
Corria            pels           passadissos.
Vetllava      per    la            il·luminació         de l’             edifici.

13. Escriu en lletres les xifres següents.

L’empresa té (2.422)                dos mil quatre-cents vint-i-dos                                                treballadores fixes.
La reparació ens ha costat (1.568)             mil cinc-cents seixanta-vuit                                                   euros.
El número premiat és el (17.849)             disset mil vuit-cents quaranta-nou                                                   .

14. Omple els espais buits de les oracions següents amb els quantitatius que hi ha a continuació.


gaire, més, gens de, força, bastant, massa


Que falta     gaire           perquè comenci la pel·lícula?
No té        més            cafè.
Això és         bastant           més difícil.
Ells tenen       mes        paciència que ella.
No fa pas        gaires          anys que ens vam conèixer.
Aquest cotxe és        més             econòmic.
















No hay comentarios:

Publicar un comentario