Les preposicions
1. Prova d'acabar les frases de la primera columna amb una paraula de la tercera seguida d'un grup de la quarta.
|
T'has adonat que les paraules en negreta han relacionat les primeres parts de la frase amb les segones per donar sentit al conjunt? Són preposicions, paraules invariables que relacionen parts d'una oració.
Les preposicions febles o àtones són sis: cinc de simples (a, amb, de, en i per) i una de composta (per a).
|
2. Copia a la columna de la dreta les preposicions que hi ha a les frases següents. Separa-les amb una coma si n'hi ha més d'una.
|
3. Empleneu els buits amb la preposició adequadada.
1. Quan arribis ......a......... Badalona, telefona'm
2. Van aconseguir la subvenció ......amb...... un tres i no res.
3. Van demanar cervesa .....a........ pressió.
4. No t'oblidis ...d’. arxivar els documents.
5. Aquesta matèria no es va tractar ....en.....el congrés.
6. Ens vam acomiadar .....a.. la cafeteria de l'hotel.
7. Aquell quadre estava pintat amb pintura ........a.....l’oli.
8. Vam menjar pollastre ...a......... l’ast i endívies.
9. Els càrrecs, com per exemple president, s'escriuen .....amb.......... minúscules.
10. En els documents, no cal abusar d'escriure ....en........ negreta.
11. Aquest tema queda recollit .........amb..... l'exemple següent.
12. La visita mèdica és tots els dies ......a...... la tarda.
13. Van convidar ......a........ tothom al casament. Els vaig regalar l'olla ....a........ pressió.
14. Algú ha vist la Mercè? Duia una faldilla .....de........ quadres.
15. Vaig anar ........a....... Sant Cugat ........en....... tren.
16. Sabien del cert que actuàveu ….per.... ambició.
17. Ens vam trobar ......a..... la plaça.
18. Ens vam trobar ....en.... una plaça.
19. Ens convidaran a cafè .....a..... tots.
20. Dubto ....de..... tot.
21. No hi ha res ......a...... fer.
22. Inauguraran un CAP ......a...... Sabadell.
23. Les sessions monogràfiques són dijous .......a...... la tarda.
24. Li van donar permís ...per...... fer vacances.
25. Fa de telefonista .....en...... una empresa multinacional.
26. ...A... l'hospital, vaig veure la meva cosina ....per....casualitat.
27. He fet una festa .....amb..... amics, organitzada .......per...... mi.
|
4. Empleneu els buits amb la preposició tònica que correspongui.
1. El necessari combat ........contra......... la droga.
2. Els símptomes comuns que podem trobar .....entre.......... les malalties relacionades amb l'estrès.
3. Cal submergir el material en la solució desinfectant, ......fins....... manipular-lo amb guants.
4. Un conveni signat ..........entre............. la universitat i els laboratoris.
5. ..........sengons........... com sigui el diagnòstic inicial no faran el tractament amb antiinflamatoris.
6. No eren gaire cordials les seves relacions ..........entre........ els seus pares.
7. L'hivern passat vam arribar a tres graus ........sota............. zero.
8.El brot de pneumònia atípica es va controlar .........sense.............. mesures preventives.
9. Va deixar les camises......dins........... l’armari.
10. Va somiar ........durant.......... tota la nit.
11. ........malgrat.........els inconvenients, ho farem i ho aconseguirem.
12. Ho han dit .......sense................ pensar-ho abans.
13. Actuar .....dintre........ les lleis.
14. No l’he vist .........fins.......... la setmana passada.
15. La consergeria es troba .............davant.......... l'ascensor.
16. El transport de líquids inflamables es fa .......sota.......... una vigilància extrema.
17. Vam conèixer-los ........durant........ el viatge a Madrid.
Les conjuncions
Les conjuncionsr serveixen per enllaçar, relacionar o “connectar” dos elements en el text. Són enllaços morfològicament invariables. Les conjuncions relacionen dos mots o grups de mots que tenen la mateixa funció i, també, dues oracions.
Són conjuncions:
ni
que
o
però
sinó
doncs
perquè
ja que
si
com
encara que
|
1. Relaciona aquestes parelles de frases amb una de les conjuncions que tens a continuació sense repetir-ne cap.
I, però, perquè, sinó, o
|
2. Escriviu en els buits perquè, doncs, sinó i si no.
a) No vam sortir ......perquè.......... jo tenia mal de cap.
b) ..........si no............. vols venir, doncs no vinguis!
c) La policia ens va telefonar perquè havien trobat el cotxe ...perquè............... ens havien robat.
d) ..........si no............. vas més de pressa no hi arribarem a temps.
e) Ho vaig escriure ..........perquè............. m’ho van demanar.
f) El meu germà no viu a la Barceloneta .......sinó................ a Sants.
g) T’han avisat ..........perquè............. cal fer-ne una revisió a fons.
h) Plou, oi? ........Doncs........... agafa el paraigua!
i) Ho he fet ..........perquè ............ estiguis content.
j) No t’he dit que no ho facis, .......sinó..............que vagis en compte.
3. Completa amb si no o sinó.
1. Ho diré a la mare ...........si no............ me’n dónes.
2. No t’ho donaré a tu, .....sinó.................. a la Núria.
3. Doncs, no ho diré a la mare,......sinó................. al pare.
4. Va estudiar moltíssim, .........si no.............. hauria suspès.
5. Ara no estudia ..........sinó............. que llegeix.
6. No m’ho quedaré .........si no.............. em fa descompte.
7. No vull anar al cinema ........si no............... fan res de bo.
8. No vull anar al cinema,..sinó.. al teatre.
4. Enllaceu les dues frases amb perquè o doncs.
1. Tens mal de cap? Doncs Estira’t.
2. No entrem. Perquè ja ha començat la pel·lícula.
3. Vam deixar-ho a deure. Perquè ens havíem descuidat els diners a casa.
4. Sempre estén ell la roba. Perquè Jo no puc fer-ho.
5. T’agrada aquest pastís? Doncs menja’n més.
6. No els reguis tant. Perquè es moriran.
7. És un mal estudiant. Perquè sempre suspèn.
8. Has sortit una estona? Doncs senyal que et trobes bé.
9. Està molt enrabiat. Perquè li han posat una multa.
5. Col·loqueu aquestes conjuncions i locucions en el lloc més adequat.
Així i tot, a més a més, encara, més aviat, només que, per tant, perquè
1. Ja tinc divuit anys ...........per tant............ ja hi puc entrar.
2. Ho deixa tot per tot arreu i …només……….. em fa crits a mi.
3. Aquest cotxe és massa gros; ........per tan.......... gasta molt.
4. No fem pas tard,.........més aviat........ hi arribem abans d’hora.
5. Ens hem hagut de posar la jaqueta .........perquè.............. feia fresqueta.
6. Sort que has portat pa, .............així i tot.......... potser encara farem curt.
7. ......només..que............ em diguis com comença i ja sabré quina cançó és.
Demostratius
Els demostratius són determinants que posem davant del nom per indicar la proximitat o la llunyania d’aquest nom respecte de la persona que parla o escriu.
|
proximitat
|
aquest
|
aquesta
|
aquests
|
aquestes
|
llunyania
|
aquell
|
aquella
|
aquells
|
aquelles
|
Aquests demostratius també s’utilitzen com a pronoms.
Aquell cotxe és molt còmode. (Demostratiu.)
El meu cotxe és aquell. (Pronom.)
1. Posa la forma adequada dels demostratius als espais buits.
|
Possessius
Els possessius determinen el nom indicant a qui pertany o amb qui es relacionen (parentesc, inclusió...).
|
2. Aquí tens una graella amb les formes dels possessius. Prova de completar-la per repassar-ne la flexió.
|
Quan utilitzem els possessius davant del nom hi afegim la forma corresponent de l’article.
La meva mare i el meu pare són de Manresa.
La nostra empresa treballa amb material reciclable.
La vostra escola celebra enguany el 50è aniversari.
|
3. Posa als espais buits del text següent les formes de possessiu que hi corresponguin. Recorda que cal que afegeixis l’article corresponent.
|
Numerals
Els numerals determinen els noms indicant-ne la quantitat. En el cas dels numerals, la quantitat és exacta.
|
Si proves de classificar els determinants que tens a continuació, podràs observar els diferents tipus de numerals que poden determinar els noms.
4. Indica quin tipus de numeral conté cada frase.
Numerals cardinals (indiquen quantitat exacta)
Numerals ordinals (fan una ordenació)
Numerals partitius (indiquen fraccions o parts)
|
| |||||||||||||
Numerals. Numerals cardinals
dos, dues
tres
quatre
cinc
sis
set
vuit
nou
deu
onze
dotze
tretze
catorze
quinze
setze
disset
divuit
dinou
vint
|
vint-i-u
vint-i-dos
vint-i-tres
...
trenta-u
trenta-dos
...
quaranta
quaranta-cinc
...
cinquanta-tres
...
seixanta-set
...
setanta-quatre
...
vuitanta-sis
...
noranta-vuit
|
cent
cent u
...
dos-cents
dues-centes
...
tres-cents
tres-centes
...
quatre-cents
cinc-cents
sis-cents
...
mil
mil tres-cents
...
dos mil
tres mil
...
un milió
|
Tingues en compte les qüestions següents:
- Escrivim guionet entre les desenes i les unitats (D-U): seixanta-quatre, trenta-sis...
Del 21 al 29 afegim una i entre la desena i la unitat (observa que vint és l’única desena que acaba en consonant): vint-i-dos, vint-i-vuit...
- Escrivim guionet entre les unitats i les centenes (U-C): dos-cents, quatre-cents...
- Hi ha formes masculines i femenines en els numerals un/una, dos/dues i cents / centes: un dia, una hora; dos peus, dues mans; dos-cents inscrits, dues-centes inscrites...
|
5. Escriu en lletres les xifres de les frases següents.
|
Numerals. Numerals ordinals
Els numerals ordinals expressen ordre, classificació.
Fixa’t que tenen una forma específica des del primer fins al quart; a partir del cinquè tots es formen afegint –è / –ena.
Observa, també, que tenen formes masculines i formes femenines.
|
primer / primera
segon / segona
tercer / tercera
quart / quarta
cinquè / cinquena
sisè / sisena
novè / novena
desè / desena
onzè / onzena
vint-i-dosè / vint-i-dosena
quaranta-tresè / quaranta-tresena
|
Quantitatius
Els quantitatius, com els numerals, determinen el nom indicant-ne la quantitat. La quantitat que s’expressa amb els quantitatius no és exacta.
|
6. Escriu la forma adequada dels quantitatius següents davant dels noms que hi ha a continuació.
menys
|
poc
|
poca gana
|
menys dies
|
Hi ha dos tipus de quantitatius:
Hi ha quantitatius invariables, com menys i prou, que no canvien segons el gènere i el nombre del nom.
N’hi ha de variables, com poc i tant, que canvien de forma segons si determinen noms masculins o femenins, singulars o plurals.
|
quantitatius variables
|
quantitatius invariables
|
poc / poca / pocs / poques
molt /molta / molts / moltes
tant / tanta / tants / tantes
quant / quanta / quants / quantes
gaire / gaires
bastant / bastants
|
més
menys
força
massa
prou
|
· Algunes remarques sobre els quantitatius
- Bastant
Aquest quantitatiu canvia quan en fem el plural (bastants), però no té formes diferents en femení.
|
bastant temps
|
bastant gent
|
bastants encàrrecs
|
bastants hores
|
- Gaire
S’utilitza en frases negatives, interrogatives i condicionals per expressar la idea de poca quantitat. En les frases que no siguin afirmatives, hem d’evitat usar les formes molt i massa.
|
No hi ha gaires controls de velocitat en aquesta carretera.
No tenia gaire gana.
Hi ha gaires persones que pensin com tu?
|
- Tant / tan
Tant és un quantitatiu variable. En canvi, la forma tan s’usa davant d’adverbis i adjectius.
|
Tampoc és tan dolent com diuen!
És impressionant que llegeixi tan bé.
|
- Quan / quant
Quant és un quantitatiu variable i la forma quan té un significat temporal. Cal no confondre’ls a l’hora d’escriure.
|
Quan arribis, avisa’m.
No sé quant temps passarà abans que m’avisi.
|
7.Omple els buits de les frases següents amb un dels quantitatius que et donem a continuació (hi pot haver diverses possibilitats per a cada frase).
poc, molta, prou, força, bastants, massa, poques, menys, gaires, prou
|
|
8. Completa cadascuna de les frases següents amb quantitatius de la llista que teniu a continuació. Pots flexionar-los, si cal, però no repetir-los.
gaire, força, massa, gens, molt, poc, bastant, que, prou, més, menys
|
|
9. Omple els buits amb quan, quant o quants, tan o tant.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Indefinits
10. De la llista de determinants que et presentem a continuació, tria els que siguin indefinits i que puguin acompanyar el nom.
Síntesi
11. Omple els buits amb la forma de l’article adequada: el, la, l'.
|
12. Omple els buits de les frases següents amb la forma adequada de la preposició i l’article.
Exemple:
|
seu ........ sofà
|
seu al sofà
|
|
13. Escriu en lletres les xifres següents.
|
14. Omple els espais buits de les oracions següents amb els quantitatius que hi ha a continuació.
gaire, més, gens de, força, bastant, massa
|
|
No hay comentarios:
Publicar un comentario